Raus - engasjert - ansvarlig

Trafikksikkerhet

Gratis plakater fra Ung i trafikken

Hvert år konkurrerer ca. 1000 medieelever i videregående skole om å lage den beste kampanjen mot rus i trafikken. Årets fem beste plakater er nå tilgjengelig på Ung i trafikkens nettside.  

Ulykkesåret 2022 – har opplæringen blitt dårligere?

Ulykkesåret 2022. Bare halve året er tilbakelagt, men etter flere års jevn nedgang i antall drepte på norske veier er det allerede sannsynlig at 2022 vil være et år der antall drepte går opp istedet for ned. Hva er årsaken til dette? En måte å se det på, er jo at vi kan ta...

Åpner for tåkelys og nærlys samtidig på MC

– Ulykkesstatistikken viser at motorsyklister er en spesielt utsatt trafikantgruppe. Lys gjør motorsyklister synligere i trafikken og kan bidra til økt trafikksikkerhet. Derfor endrer vi nå reglene for bruk av nærlys og tåkelys på motorsykkel, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Dette sier han i forbindelse med at det nå blir tillatt for motorsyklister å bruke...

Nye regler for elsparkesykler

Bruker du elsparkesykkel? Da må du huske på disse nye reglene som gjelder fra 15. juni: Promillegrense på 0,2 Aldersgrense på 12 år Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år Omklassifisering til motorvogn Tap av førerrett ved promillekjøring Ved innføring av den alminnelige promillegrensen på 0,2 også for små elektriske kjøretøy,...

Stortinget sier nei til å la bilførere få førerett i klasse A1

– Høyringsinstansar med særleg tung kompetanse nettopp på MC-opplæring, som bl.a. trafikkskuleorganisasjonen Trafikkforum, er prinsipalt mot forslaget om forenkling, sa statsråd Knut Arild Hareide blant annet da han begrunnet hvorfor han ikke ville støtte forslaget som ble behandlet i stortinget torsdag. Det ble tidlig klart at det ikke var flertall for representantforslaget fra Morten...

Avviksregister

Trafikkforum var 23. februar i møte med Statens havarikommisjon. Havarikommisjonen spiller inn et forslag til bransjen om å opprette et nasjonalt avviksregister, hvor trafikkskoler og -lærere kan melde inn avvik de opplever i det daglige, både ulykker, uhell og nesten-uhell og mindre avvik. Tanken er at det å bygge opp en erfaringsbank kan gjøre...

16 år og førerkort for bil?

Skal 16-åringer på bygda få førerett for bil? Det regjeringsoppnevnte demografiutvalget foreslår dette som et av flere tiltak for å opprettholde bosettingen i distriktene. Vi har en aldrende befolkning, nordmenn lever lenger, men får færre barn, og ungdom har en tendens til å trekke inn til de større byene når de etablerer seg. Alt...

UP nedleggingstruet

På bakgrunn av politimeldingen som regjeringen la frem i juni ble det i forrige uke gjennomført høring på Stortinget. En av de mest kontroversielle og upopulære forslagene i politimeldingen innebærer i praksis nedleggelse av utrykningspolitiet, og dette forslaget høstet sterk kritikk fra flere aktører. Regjeringen skriver i Politimeldingen at de ønsker at Politidirektoratet og...

Strengere straff for å jukse

Ved nyttår innførte Statens vegvesen strengere straff for å jukse på teoriprøven. Hittil har tre personer fått 7 og 9 måneders karantene for å ha jukset eller forsøkt å jukse på teoriprøven. – Vårt mål er at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken. Vi jobber derfor aktivt for å avsløre juks,...

Lavere risiko for barn og unge

Mange drept og hardt skadd i møteulykker, men færre utforkjøringsulykker. Ingen drepte mopedister, lavt antall drepte og hardt skadde syklister og ingen drepte barn under 16 år. Dette er noen av trendene fra 2019. Man skal være forsiktige med å legge for mye vekt på utslag i ulykkesstatistikken for ett enkeltstående år. Som oftest...

Dyster start på året – Nå tas det nye grep

«Fra 1. mai blir det innført krav om rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte, melder Samferdselsepartementet.De ønsker nå å finne årsaken til trafikkulykkene, noe som vil styrke både trafikksikkerheten og rettssikkerheten. Obduksjonsfunn kan også være avgjørende for om dødsfallet skal klassifiseres som en trafikkulykke – eller om det er tale om selvmord ved kollisjon eller...

Tar vi ansvar?

De fleste av oss trafikklærere liker å tro at vi har et viktig og betydningsfullt arbeide, og at vår innsats spiller en stor rolle i trafikksikkerhetsarbeidet. Norge er det landet i verden med færrest drepte i trafikken, og det som skiller oss mest fra andre land er føreropplæringen. Den norske føreropplæringsmodellen har gitt trafikkskoler...

Hva skal vi med fagfolk?

Av Stig Anders Ohrvik og Tore Johannessen, Trafikkforum Fagetatene er best egnet til å vurdere hvilke tiltak som er riktige i et trafikksikkerhetsperspektiv. Men enda verre er det at signalene statsråden sender ut ved å se bort fra anbefalingene fra samtlige fagetater er med på å svekke tilliten til trafikksikkerhetsarbeidet og i verste fall...

Plager vi eldre unødvendig?

– Nå må vi slutte å plage eldre unødvendig, sier Frps Sylvi Listhaug, som mener de kognitive helsesjekkene av eldre som vil beholde førerkortet bør skrotes. Ifølge Listhaug er det bred enighet i Stortinget om at det nåværende testregimet er for rigid og firkantet. Det bør holde med en standard helsesjekk, mener Listhaug. Listhaug...

Føreropplæringen virker!

Ungdom blir stadig tryggere i trafikken, mens risikoen øker for eldre bilførere, særlig for menn. Mens ungdom tidligere har vært overrepresentert i ulykkesstatistikken er det altså en bedring blant de yngste, samtidig som risikoen øker for alle over 45. Dette skyldes bedre føreropplæring, mener Trafikkforum, som er Norges nest største organisasjon for trafikklærere og...

Trafikksikkerhetsmateriell for eldre gående

Trafikksikkerhetsmateriell for eldre gående er nå tilgjengelig Statens vegvesen har i samarbeid med Trygg Trafikk og Pensjonistforbundet utviklet materiell som trafikksikkerhet for eldre gående. Dette materiellet er nå tilgjengelig på vegvesen.no/treff, og anbefales tatt i bruk der målgruppen samles. 

Derfor er trafikkopplæring viktig

Flere fremhevet trafikkopplæring som en av de viktigste trafikksikkerhetstiltakene på åpen høring i stortinget tirsdag 10. januar. Føreropplæringen blir beskrevet som vellykket, mens skoleverkets rolle oppfattes som uavklart og lite konkret. 

Føreropplæring er viktig for samfunnet

«Satsingen på en føreropplæring med bedre struktur og kvalitet er et viktig bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet og for nullvisjonen. Opplæringen legger betydelig vekt på å utvikle risikoforståelse, selvinnsikt og evne til vurdering av egen adferd hos kandidatene.» -Samferdselsdepartementets stortingsmelding om trafikksikkerhet (Meld. St. 40 (2015 –2016))

Høringssvar støtter ledsagerregistrering

En av de mest spennende milepælene i 2016 bortsett fra revisjonen av læreplanene gjemmer seg bak formuleringen «Enkelte mindre endringer knyttet til øvingskjøring, herunder krav om registrering av ledsager». Vegdirektoratets forslag til endring av vegtrafikkloven §§ 26, 27 og 29 inneholder en mulighet som bransjen har bedt om i lang tid. Trafikkforum har tatt opp spørsmålet jevnlig,...

Trafikklærerrollen mot 2035

Hva skjer med trafikklæreren etter hvert som førerstøttesystemene utvikler seg? Blir trafikklæreren overflødig? Dette var spørsmål som ble berørt da bransjeorganisasjonene, høyskolemiljøene og vegdirektoratet møttes på Lillestrøm torsdag 5. november.