Vurderer forenklet førerprøve for klasse B med manuell giring

Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen vurdere om det bør utredes en ordning med forenklet førerprøve ved utvidelse fra klasse B med kode 178 til klasse B ubegrenset.

Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025, og allerede i dag er de aller fleste nye personbiler og lette varebiler som blir solgt i Norge kjøretøy uten manuell giring. Det er derfor både naturlig og ønskelig at opplæring og førerprøve i stadig større grad også gjennomføres på automatgir. Det vil likevel finnes mange kjøretøy med manuell giring på norske veier i overskuelig fremtid, og selv om stadig færre førere vil ha behov for å kjøre disse kjøretøyene, må det fortsatt være mulig å oppnå førerett for motorvogn med manuell giring.

For Trafikkforum er det viktig å holde fast på prinsippet om at grunnleggende ferdigheter skal dokumenteres ved førerprøve i samsvar med intensjonene i den norske føreropplæringsmodellen. For kandidater med bestått førerprøve klasse B gjennomført med automatgir, kan imidlertid det å dokumentere tilstrekkelige grunnleggende kjøreferdigheter på manuelt giret kjøretøy i førerkortklasse B gjennomføres i form av en forenklet førerprøve som ikke nødvendigvis trenger å ta 75 minutter, som er tidsrammen for ordinær førerprøve klasse B.

Forenklet førerprøve ved utvidelse vil føre til at gebyr for gjennomføring av førerprøve ved utvidelse blir lavere, og kostnadene for kandidaten blir dermed mindre. I tillegg vil en slik endring være fordelaktig for førerprøvekapasiteten.

Trafikkforum har derfor tatt initiativ til å innføre en ordning med forenklet førerprøve ved utvidelse av førerett fra klasse B kode 78 til førerett klasse B ubegrenset. Trafikkforum har bedt samferdselsdepartementet om å gi Statens vegvesen i oppdrag å utrede en slik endring, herunder å ta stilling til innhold og rammer for førerprøven.

På bakgrunn av dette har Statens vegvesen fått i oppdrag fra samferdselsdepartementet å vurdere en slik utredning.

Stig Anders Ohrvik

Rådgiver, Trafikkforum

De fleste vil fortsatt gire selv

Statistikk fra Statens vegvesen viser at over 75 % av førerprøvene på klasse B i 2019 ble gjennomført med manuelt giret bil. Til tross for at automatgirede biler utgjør nesten hele nybilsalget er det dermed fortsatt et stort behov for førerkompetanse på manuelt giret bil.

Siden gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge er nesten 11 år er det ikke unaturlig at mange fortsatt ser et behov for å ha både førerkompetanse og førerrett på manuelt giret bil. Det er derfor veldig bra at alle førerkortkandidater kan velge dette selv, slik at de som vil ha førerrett på manuelt gir avlegger førerprøve på manuelt giret bil, og de som vil ha førerrett på automatgiret bil avlegger førerprøve på automatgiret bil.

Avlegger man førerprøve på automatgiret bil er det heller ikke noe problem å utvide førerretten til manuelt giret bil senere, da er det faktisk bare å avlegge ny førerprøve.

Trafikkforum advarer mot å erstatte førerprøven for manuelt giret bil med et forhåndsdefinert kurs.

Føreropplæringsmodellen er basert på at den den opplæringen som er lett å kontrollere ved en førerprøve skal tilpasses den enkelte kandidaten individuelt, mens det som er vanskelig å kontrollere skal ha et obligatorisk timetall. Om kandidaten har nødvendig kompetanse og ferdighet til å kjøre bil med manuelt gir anser vi som lett å kontrollere ved førerprøve.

Det er derimot ikke selvsagt at alle vil beherske å kjøre bil med manuelt gir etter å ha gjennomført det samme forhåndsdefinerte kurset.

Stig Anders Ohrvik

Rådgiver, Trafikkforum

Unyansert om automatgir

Hovedprinsippet i føreropplæringsmodellen er at kunnskap og ferdigheter som lett kan måles skal vurderes ved førerprøve fremfor å stille krav om et bestemt antall undervisningstimer. Trafikkforum mener at det er viktig å opprettholde dette prinsippet. Det er derfor ikke opplagt at det er en fordel med overgangskurs fra automatgiret kjøretøy til kjøretøy med manuell giring uten førerprøve.

I takt med den teknologiske utviklingen er det stadig mindre behov for at føreren selv skal beherske og betjene manuell giring. De aller fleste nye biler selges uten manuelt gir, og dette avspeiles også gjennom økt etterspørsel etter føreropplæring på automatgiret kjøretøy, også til tross for at avlagt førerprøve med automatgir fører til begrensninger i førerretten. 

Begrensning i rettigheter er imidlertid ikke like attraktivt som lettelser i krav til måloppnåelse, og det er derfor antagelig ikke overraskende at flere tar til orde for enklere utvidelse av en ervervet rettighet på automatgiret kjøretøy. Sagt i klartekst: Mange ønsker å kunne utvide førerrett fra automatgiret kjøretøy til kjøretøy med manuell giring uten førerprøve, og viser til eksisterende utvidelseskurs fra lettere til tyngre motorsykkel som eksempel på hvordan de tenker seg ordningen. 

Det er imidlertid ikke opplagt at en slik sammenligning er relevant. En utvidelse fra lett til mellomtung og fra mellomtung til tung motorsykkel bygger på en naturlig videreføring av en oppnådd kompetanse i tekniske og taktile kjøreferdigheter som er dokumentert gjennom å avlegge førerprøve. Utvidelsen handler her om å utvikle oppnådd kompetanse for å oppnå førerrett på kjøretøy som er tyngre og har større fartsressurser.

Dersom man ønsker å utvide førerretten fra automatgiret til manuelt giret kjøretøy er det derimot ikke tilstrekkelig å utvikle allerede oppnådd kompetanse. For å beherske manuell giring er det nødvendig å lære en ny type ferdighet. For de som lærer denne ferdigheten fra begynnelsen av, blir det en naturlig del av planleggingen når de skal flytte fokus fra grunnleggende kjøreferdigheter til trafikal kompetanse. For de som allerede har oppnådd grunnleggende ferdigheter på et kjøretøy uten manuell giring viser det seg ofte at det ikke er like enkelt. For mange handler det da om å lære en ny ferdighet som de ikke har noe forhold til, som de deretter skal implementere i et allerede automatisert handlingsmønster som tar utgangspunkt i et kjøretøy uten manuell giring. Dette er en oppgave som vil virke stadig mer fremmed etterhvert som andelen kjøretøy uten manuell giring øker. 

For noen er det riktignok forholdsvis enkelt å lære manuell giring, men for andre vil det være en omfattende og krevende prosess. Og det er nettopp dette som gjør at et utvidelseskurs uten førerprøve fremstår som litt for lite gjennomtenkt. Den norske føreropplæringsmodellen tar utgangspunkt i at kunnskap og ferdigheter som lett kan måles skal vurderes ved førerprøve fremfor å stille krav om et bestemt antall undervisningstimer. I tillegg tar føreropplæringsmodellen utgangspunkt i at eleven skal ha godt utbytte av opplæring i grunnleggende ferdigheter før opplæring på høyere nivå. Et overgangskurs fra førerett på automatgiret kjøretøy til kjøretøy med manuell giring uten førerpørve bryter med dette prinsippet, og ville i mange tilfeller føre til at eleven blir pålagt mer opplæring enn nødvendig, mens det i like mange tilfeller ville føre til oppnådd førerrett uten å beherske de nødvendige grunnleggende ferdighetene som skal til for å beherske kjøretøyet på en trygg og sikker måte. 

Alt i alt er det sannsynlig at markedet selv vil regulere dette. Det vil i fremtiden bli stadig flere som ikke har behov for førerrett på manuelt giret kjøretøy, og stadig flere vil dermed avlegge førerprøve uten manuell giring. Dette er helt uproblematisk. I en overgangsfase vil mange fortsatt velge å avlegge førerprøve på manuelt giret kjøretøy. Dette er også helt uproblematisk. For de som avlegger førerprøve på automatgiret kjøretøy og senere vil erverve førerrett på manuelt giret kjøretøy er det allerede anledning til det, ved å avlegge ny førerprøve. 

Selv om eksisterende læreplan i hovedsak ivaretar behov for opplæring både med og uten manuell giring, så kan det være hensiktsmessig å utarbeide egne læreplaner for automatgiret kjøretøy henholdsvis læreplan for utvidelse fra automatgiret til manuelt giret kjøretøy. 

Men hovedprinsippet i den norske føreropplæringsmodellen bør videreføres. Kunnskap og ferdigheter som lett kan måles bør derfor fortsatt vurderes ved førerprøve fremfor å stille krav om et bestemt antall undervisningstimer.

Føreropplæring er ikke en privatsak, men et samfunnsansvar. For Trafikkforum er det viktig å bidra til at trafikkskolene blir anerkjent for sitt bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet. Vi skal være en samfunnsaktør som blir lyttet til, og vi skal være en konstruktiv samarbeidspartner i dialog med politiske myndigheter og fagmyndigheter. I tillegg til å bidra til gode rammevilkår for føreropplæringen, skal vi også bidra til faglig utvikling, veiledning og kompetanseheving.

Trafikkforum er Norges nest største organisasjon for trafikklærere og trafikkskoler. Mer enn hver tredje trafikkskole i Norge er organisert i Trafikkforum.

Stig Anders Ohrvik

Rådgiver, Trafikkforum

Førerstøtteteknologi og presis kjøreteknikk

Hvilken betydning vil dagens og fremtidens førerstøttesystemer få for førerens mulighet og kompetanse til å påvirke presis kjøreteknikk gjennom egne handlinger? Hovedkonklusjonen er at føreren må ha høy kompetanse for å kunne ta over når systemene ikke gjør det de skal. Utviklingen av førerstøttesystemer og økende grad av autonomi gir derfor ikke grunn til å redusere innholdet i føreropplæringen, er konklusjonen etter en fagsamling på Golsfjellet i februar.

Les mer «Førerstøtteteknologi og presis kjøreteknikk»

Stig Anders Ohrvik

Rådgiver, Trafikkforum

Føringer for gjennomføring av sikkerhetskurs på øvingsbane

Til tross for at Fagråd 3.8/Fagråd 3.10 har reist landet rundt og kurset trafikklærere i gjennomføring av sikkerhetskurs på bane, er det fortsatt mange som i hovedsak gjennomfører «glattkjøringskurs» iht Normalplanen av 1994.

Det vi fortsatt kaller «den nye» norske føreropplæringsmodellen ble innført allerede i 2005, med mindre justeringer i 2017.

For at flest mulig elever skal ha best mulig utbytte av gjennomføringen slik den er tenkt, har Statens vegvesen i samråd med NAF og Fagråd 3.10 kommet til at det er riktig å gi utfyllende føringer for gjennomføringen av kurset.

Se føringene her

Stig Anders Ohrvik

Rådgiver, Trafikkforum

av Anders Noren.

opp ↑