Raus - engasjert - ansvarlig

Klasse B

Vurderer forenklet førerprøve for klasse B med manuell giring

Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen vurdere om det bør utredes en ordning med forenklet førerprøve ved utvidelse fra klasse B med kode 178 til klasse B ubegrenset. Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025, og allerede i dag er de aller fleste nye personbiler og lette varebiler som blir solgt i...

De fleste vil fortsatt gire selv

Statistikk fra Statens vegvesen viser at over 75 % av førerprøvene på klasse B i 2019 ble gjennomført med manuelt giret bil. Til tross for at automatgirede biler utgjør nesten hele nybilsalget er det dermed fortsatt et stort behov for førerkompetanse på manuelt giret bil. Siden gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge er nesten 11...

Unyansert om automatgir

Hovedprinsippet i føreropplæringsmodellen er at kunnskap og ferdigheter som lett kan måles skal vurderes ved førerprøve fremfor å stille krav om et bestemt antall undervisningstimer. Trafikkforum mener at det er viktig å opprettholde dette prinsippet. Det er derfor ikke opplagt at det er en fordel med overgangskurs fra automatgiret kjøretøy til kjøretøy med manuell...

Godt mottatt på CIECA-Workshop

Den europeiske sammenslutningen for førerprøver var svært lydhøre da Trafikkforums styreleder Erik Steinbråten delte av sin erfaring med bruk av førerstøttesystemer innenfor den norske føreropplæringsmodellen på en workshop som ble arrangert i Stuttgart 22. mars. Stig Anders Ohrvik Rådgiver, Trafikkforum

Førerstøtteteknologi og presis kjøreteknikk

Hvilken betydning vil dagens og fremtidens førerstøttesystemer få for førerens mulighet og kompetanse til å påvirke presis kjøreteknikk gjennom egne handlinger? Hovedkonklusjonen er at føreren må ha høy kompetanse for å kunne ta over når systemene ikke gjør det de skal. Utviklingen av førerstøttesystemer og økende grad av autonomi gir derfor ikke grunn til...

Føringer for gjennomføring av sikkerhetskurs på øvingsbane

Til tross for at Fagråd 3.8/Fagråd 3.10 har reist landet rundt og kurset trafikklærere i gjennomføring av sikkerhetskurs på bane, er det fortsatt mange som i hovedsak gjennomfører «glattkjøringskurs» iht Normalplanen av 1994. Det vi fortsatt kaller «den nye» norske føreropplæringsmodellen ble innført allerede i 2005, med mindre justeringer i 2017. For at flest...

4.1.4: Hvor mange lærere må vi være?

Det viser seg både på fagsamlinger, kurs og i diskusjoner på sosiale media at det er noe usikkerhet knyttet til forståelsen av trafikkopplæringsforskriften § 11-9 punkt 4, der det heter at eleven skal reflektere over sine erfaringer og opplevelser ved å dele disse med medelever og lærere. Stig Anders Ohrvik Rådgiver, Trafikkforum