Unyansert om automatgir

Hovedprinsippet i føreropplæringsmodellen er at kunnskap og ferdigheter som lett kan måles skal vurderes ved førerprøve fremfor å stille krav om et bestemt antall undervisningstimer. Trafikkforum mener at det er viktig å opprettholde dette prinsippet. Det er derfor ikke opplagt at det er en fordel med overgangskurs fra automatgiret kjøretøy til kjøretøy med manuell giring uten førerprøve.

I takt med den teknologiske utviklingen er det stadig mindre behov for at føreren selv skal beherske og betjene manuell giring. De aller fleste nye biler selges uten manuelt gir, og dette avspeiles også gjennom økt etterspørsel etter føreropplæring på automatgiret kjøretøy, også til tross for at avlagt førerprøve med automatgir fører til begrensninger i førerretten. 

Begrensning i rettigheter er imidlertid ikke like attraktivt som lettelser i krav til måloppnåelse, og det er derfor antagelig ikke overraskende at flere tar til orde for enklere utvidelse av en ervervet rettighet på automatgiret kjøretøy. Sagt i klartekst: Mange ønsker å kunne utvide førerrett fra automatgiret kjøretøy til kjøretøy med manuell giring uten førerprøve, og viser til eksisterende utvidelseskurs fra lettere til tyngre motorsykkel som eksempel på hvordan de tenker seg ordningen. 

Det er imidlertid ikke opplagt at en slik sammenligning er relevant. En utvidelse fra lett til mellomtung og fra mellomtung til tung motorsykkel bygger på en naturlig videreføring av en oppnådd kompetanse i tekniske og taktile kjøreferdigheter som er dokumentert gjennom å avlegge førerprøve. Utvidelsen handler her om å utvikle oppnådd kompetanse for å oppnå førerrett på kjøretøy som er tyngre og har større fartsressurser.

Dersom man ønsker å utvide førerretten fra automatgiret til manuelt giret kjøretøy er det derimot ikke tilstrekkelig å utvikle allerede oppnådd kompetanse. For å beherske manuell giring er det nødvendig å lære en ny type ferdighet. For de som lærer denne ferdigheten fra begynnelsen av, blir det en naturlig del av planleggingen når de skal flytte fokus fra grunnleggende kjøreferdigheter til trafikal kompetanse. For de som allerede har oppnådd grunnleggende ferdigheter på et kjøretøy uten manuell giring viser det seg ofte at det ikke er like enkelt. For mange handler det da om å lære en ny ferdighet som de ikke har noe forhold til, som de deretter skal implementere i et allerede automatisert handlingsmønster som tar utgangspunkt i et kjøretøy uten manuell giring. Dette er en oppgave som vil virke stadig mer fremmed etterhvert som andelen kjøretøy uten manuell giring øker. 

For noen er det riktignok forholdsvis enkelt å lære manuell giring, men for andre vil det være en omfattende og krevende prosess. Og det er nettopp dette som gjør at et utvidelseskurs uten førerprøve fremstår som litt for lite gjennomtenkt. Den norske føreropplæringsmodellen tar utgangspunkt i at kunnskap og ferdigheter som lett kan måles skal vurderes ved førerprøve fremfor å stille krav om et bestemt antall undervisningstimer. I tillegg tar føreropplæringsmodellen utgangspunkt i at eleven skal ha godt utbytte av opplæring i grunnleggende ferdigheter før opplæring på høyere nivå. Et overgangskurs fra førerett på automatgiret kjøretøy til kjøretøy med manuell giring uten førerpørve bryter med dette prinsippet, og ville i mange tilfeller føre til at eleven blir pålagt mer opplæring enn nødvendig, mens det i like mange tilfeller ville føre til oppnådd førerrett uten å beherske de nødvendige grunnleggende ferdighetene som skal til for å beherske kjøretøyet på en trygg og sikker måte. 

Alt i alt er det sannsynlig at markedet selv vil regulere dette. Det vil i fremtiden bli stadig flere som ikke har behov for førerrett på manuelt giret kjøretøy, og stadig flere vil dermed avlegge førerprøve uten manuell giring. Dette er helt uproblematisk. I en overgangsfase vil mange fortsatt velge å avlegge førerprøve på manuelt giret kjøretøy. Dette er også helt uproblematisk. For de som avlegger førerprøve på automatgiret kjøretøy og senere vil erverve førerrett på manuelt giret kjøretøy er det allerede anledning til det, ved å avlegge ny førerprøve. 

Selv om eksisterende læreplan i hovedsak ivaretar behov for opplæring både med og uten manuell giring, så kan det være hensiktsmessig å utarbeide egne læreplaner for automatgiret kjøretøy henholdsvis læreplan for utvidelse fra automatgiret til manuelt giret kjøretøy. 

Men hovedprinsippet i den norske føreropplæringsmodellen bør videreføres. Kunnskap og ferdigheter som lett kan måles bør derfor fortsatt vurderes ved førerprøve fremfor å stille krav om et bestemt antall undervisningstimer.

Føreropplæring er ikke en privatsak, men et samfunnsansvar. For Trafikkforum er det viktig å bidra til at trafikkskolene blir anerkjent for sitt bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet. Vi skal være en samfunnsaktør som blir lyttet til, og vi skal være en konstruktiv samarbeidspartner i dialog med politiske myndigheter og fagmyndigheter. I tillegg til å bidra til gode rammevilkår for føreropplæringen, skal vi også bidra til faglig utvikling, veiledning og kompetanseheving.

Trafikkforum er Norges nest største organisasjon for trafikklærere og trafikkskoler. Mer enn hver tredje trafikkskole i Norge er organisert i Trafikkforum.

Kommentarer er stengt.

Tema: Baskerville 2 av Anders Noren.

opp ↑