Naf åpner stengte øvingsbaner

Den midlertidige forskriften som trådte i kraft i går inneholdt også midlertidige unntak for gjennomføring av sikkerhetskurs på bane i områder hvor sikkerhetskurs på bane ikke kan gjennomføres som normalt pga smittevernhensyn.

Unntakene for gjennomføring av sikkerhetskurs på bane som er gitt i den midlertidige forskriften er som følger:

§ 4.Tilpassinger ved innledning og avslutning av sikkerhetskurs på bane

Når det er nødvendig på grunn av det som er fastsatt om antall personer og avstander i gjeldende smittevernregler, kan innledning og avslutning av sikkerhetskurs på bane, jf. trafikkopplæringsforskriften § 11-6 første ledd og § 28-1 tredje ledd, gjennomføres med færre lærere til stede. Dersom smittevernreglene ikke tillater undervisning i klasserom, kan innledning og avslutning av sikkerhetskurs på bane gjennomføres i kjøretøyet på området til øvingsbanen.

Forskrift om midlertidig unntak for gjennomføring av trafikkopplæring og øvingskjøring (ekstraordinære tiltak i forbindelse med covid-19)

På bakgrunn av dette har NAF tilpasset gjennomføringen av sikkerhetskurs på bane ved de aktuelle øvingsbanene. Det er selvfølgelig viktig å ivareta både smittevernhensyn og intensjonen i trafikkopplæringsforskriften, samtidig som det er en utfordring å balansere ulike hensyn innenfor både covid-19-forskriften, trafikkopplæringsforskriften og den midlertidige forskriften, og samtidig ivareta behovene for å holde seg noenlunde innenfor ordinær tidsramme for trafikkskolene, trafikklærerne og elevene. NAF har klart å balansere de ulike behovene på en god måte når de nå åpner de stengte øvingsbanene fra og med torsdag.

Gjennomføringen av sikkerhetskurs på bane i områder med tiltaksnivå 5a blir som følger:

NAF gjenåpner øvingsbanene i Viken, Oslo, Holmestrand, Skien og Tysvær med virkning fra torsdag 25. mars. Det åpnes kun for en-elevs puljer. Med henvisning til «Forskrift om midlertidig unntak for gjennomføring av trafikkopplæring og øvingskjøring (ekstraordinære tiltak i forbindelse med covid-19)» skal innledning og avslutning av sikkerhetskurs på bane gjennomføres i kjøretøyet på området til øvingsbanen der hvor tiltaksnivå 5a er gjort gjeldende. Sikkerhetshallen vil her også måtte gjennomføres som rullerende 1-1 undervisning, noe som dessverre vil medføre en betydelig kapasitetsbegrensning. I praksis vil dette bety at det kun vil være plass til 3 elever på baner med en sikkerhetshall, og 6 elever på anlegg med to sikkerhetshaller. Skolene vil få mer informasjon om situasjonen og lokale tiltak direkte fra baneleder på «sin» øvingsbane.

Jonn Eilert Rovelstad, NAF Øvingsbaner