Nyheter

Engasjerte trafikklærere og ansvarlige trafikkskoler

Føreropplæring er ikke en privatsak, men et samfunnsansvar. For Trafikkforum er det viktig å bidra til at trafikkskolene blir anerkjent for sitt bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet. Vi skal være en samfunnsaktør som blir lyttet til, og vi skal være en konstruktiv samarbeidspartner i dialog med politiske myndigheter og fagmyndigheter. I tillegg til å bidra til gode rammevilkår for føreropplæringen, skal vi også bidra til faglig utvikling, veiledning og kompetanseheving.

Trafikkforum er Norges nest største organisasjon for trafikklærere og trafikkskoler. Mer enn hver tredje trafikkskole i Norge er organisert i Trafikkforum.


Les mer om Trafikkforum
Medlemsfordeler
Bli medlem!

Fremhevet innlegg

Sommerhilsen 2018

Seks måneder ut i 2018 og etter noen særdeles fine uker og måneder ihvertfall i den sørlige delen av landet, er det for sent å si at sommeren står for døren. For mange i bransjen er det kanskje også på grensen til provoserende å antyde at ferien står for døren, ettersom sommeren er den mest hektiske tiden på året, B-elevene står i kø for å få kjøre mest mulig i ferien for å unngå fravær, A-elevene presser på for å få anledning til å kjøre mest mulig motorsykkel på egen hånd før sesongen er over, og BE-elevene presser på for å få lov til å kjøre med ny campingvogn på ferie, samtidig som ventetiden på førerprøve er lang som et vondt år. Les mer «Sommerhilsen 2018»

Førerstøtteteknologi og presis kjøreteknikk

Førerstøtteteknologi og presis kjøreteknikk

Hvilken betydning vil dagens og fremtidens førerstøttesystemer få for førerens mulighet og kompetanse til å påvirke presis kjøreteknikk gjennom egne handlinger? Hovedkonklusjonen er at føreren må ha høy kompetanse for å kunne ta over når systemene ikke gjør det de skal. Utviklingen av førerstøttesystemer og økende grad av autonomi gir derfor ikke grunn til å redusere innholdet i føreropplæringen, er konklusjonen etter en fagsamling på Golsfjellet i februar.

Les mer «Førerstøtteteknologi og presis kjøreteknikk»

Klart for utprøving av førerløse kjøretøy

Like før jul ble «Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy» vedtatt enstemmig i Stortinget, og fra 1. januar 2018 kan det dermed gjøres unntak fra veitrafikklovens bestemmelser om fører i kjøretøyet. Ruter er tidlig ute med å undersøke hva som er mulig på kort sikt. Sjåførene i selskapet tror ikke de blir overflødige med det første, men er bekymret for rekrutteringen, skriver Fagbladet. Les mer «Klart for utprøving av førerløse kjøretøy»

Krav om disposisjonsrett over lærevogn – men fortsatt tillatt med dobbelt pedalsett

Fra 1.1.2018 blir det krav om at godkjent opplæringsinstitusjon må ha disposisjonsrett over kjøretøy godkjent som førerprøvevogn eller lærevogn i klasse B, men det blir fortsatt fritt frem å eie kjøretøy med dobbelt pedalsett som ikke er godkjent som førerprøvevogn eller lærevogn.  Les mer «Krav om disposisjonsrett over lærevogn – men fortsatt tillatt med dobbelt pedalsett»

Baneleien ved NAF Øvingsbaner justeres f.o.m. 1. januar 2018 til kr. 1.200,-,- pr. elev.

Høring om gebyr for tunge kjøretøy

ATL og Trafikkforum har avgitt høringsuttalelse til en forskrift om lokalt gebyr for tunge biler i Oslo.

Vi er imot forslaget slik det foreligger, siden det det vil gi en vesentlig høyere kostnad for å gjennomføre føreropplæring i Oslo.

Vi ber derfor om at kjøretøy som brukes til trafikkopplæring unntas fra trafikkregulerende gebyrer.

 

Les hele høringssvaret her:
Svar på høring av lokal forskrift om lavutslippssone for tunge biler i Oslo kommune

Continental Driving Experience

Trafikkforum og Continental inviterer til trafikksikkerhetsdag på Vålerbanen søndag 24. september. Under kyndig veiledning og trygge forhold setter vi naturkrefter og kunnskap på prøve, så her kan du få en kjøreopplevelse utenom det vanlige. Dette blir en dag med fokus på kjøreteknikk, mestring, fart og spenning kombinert med trafikksikkerhet.   Les mer «Continental Driving Experience»

En kime til mer samarbeid?

Trafikkforum og ATL har i det siste samarbeidet om flere store og viktige saker. Både fravær i videregående skole og tiltak mot piratvirksomhet er eksempler på store og tunge saker som organisasjonene lenge har arbeidet tett sammen om, og nylig ble det kjent at Trafikkforum og ATL forener kreftene i utvikling av et felles administrasjonsverktøy basert på Trafikkforums TSP og ATLs Nettadmin. Les mer «En kime til mer samarbeid?»

Føreropplæring som prosjektarbeid i vgs?

Trafikkforum og ATL var i slutten av april som kjent i møte med statssekretør Magnus Thue i Kunnskapsdepartementet for å diskutere fraværsreglene. Vi fikk der anledning til å beskrive hvorfor fraværsreglene er et problem for føreropplæringen, og fikk både anledning til å forklare at problemet er knyttet opp mot måloppnåelsen i læreplanverket og trafikksikkerhetsarbeidet, og vi fikk anledning til å presentere våre forslag til løsning på problemet. Les mer «Føreropplæring som prosjektarbeid i vgs?»

Trafikkopplæringsforskriften er klar – hva med nye læreplaner?

Med tanke på forestående forskriftsendring i troff med tilhørende endring i læreplanverket fra 1. januar, har Trafikkforum bedt Vegdirektoratet avdeling Tilsyn og kontroll om tilbakemelding på hvordan de forholder seg til enkelte utfordringer knyttet til undervisningsplaner og faglig leder og undervisningspersonellets plikter. Les mer «Trafikkopplæringsforskriften er klar – hva med nye læreplaner?»

Føreropplæring er viktig for samfunnet

«Satsingen på en føreropplæring med bedre struktur og kvalitet er et viktig bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet og for nullvisjonen. Opplæringen legger betydelig vekt på å utvikle risikoforståelse, selvinnsikt og evne til vurdering av egen adferd hos kandidatene.»

-Samferdselsdepartementets stortingsmelding om trafikksikkerhet
(Meld. St. 40 (2015 –2016))

Les mer «Føreropplæring er viktig for samfunnet»

Høringssvar støtter ledsagerregistrering

En av de mest spennende milepælene i 2016 bortsett fra revisjonen av læreplanene gjemmer seg bak formuleringen «Enkelte mindre endringer knyttet til øvingskjøring, herunder krav om registrering av ledsager».

Vegdirektoratets forslag til endring av vegtrafikkloven §§ 26, 27 og 29 inneholder en mulighet som bransjen har bedt om i lang tid.

Trafikkforum har tatt opp spørsmålet jevnlig, som f.eks. i møte med samferdselsdepartementet i mai 2015 og i møte i vegdirektoratet i mai 2016. Vi har også referert til ønsket ved flere anledninger både før og siden, senest i vårt høringssvar 30. september, hvor vi uttalte følgende:

HUSK: Kurs i presis kjøreteknikk, Gol 28. oktober

Presis kjøreteknikk i hele opplæringsforløpet

  • Hvordan videreutvikle presis kjøreteknikk fra trinn 2 til trinn 4?
  • Hvilken metodikk bruker vi på de forskjellige nivåene?
  • Hvilket nivå skal eleven være på?
  • Erfaring og opplevelser med praktiske øvelser i egen bil
  • Refleksjon og oppsummering

Tid: Fredag 28. oktober 2016 kl 9:00 – 16:00

Sted: Pers hotell, Gol

Medlemspris: 2400,-

Andre: 3500,-

Veileder: Tore Johannessen

 

Påmelding her

logo_NORD

Videreutdanning og spesialutdanning i trafikkrelaterte fag, bl.a:

  • Bachelor i trafikkpedagogikk
  • Faglig leder
  • Trafikklærer tunge kjøretøy
  • Instruktør i utrykningskjøring
  • Spesialutdanning klasse A
  • Spesialutdanning klasse S
  • Spesialutdanning klasse T

politihogskolen_logo

Har du behov for å kunne fastslå om personer er påvirket av rusmidler? For å øke kompetansen i å identifisere misbruk av narkotika og andre rusmidler, tilbyr Politihøgskolen nettstudiet Tegn og symptom.

Samfunnsoppdraget

Norske trafikkskoler er tildelt et betydelig samfunnsansvar.

På vegne av storsamfunnet skal vi ivareta en føreropplæring som bidrar til nullvisjonen, en visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken.

Og det virker. Norge er best i verden på trafikksikkerhet. Og det som skiller oss fra andre land er føreropplæringen. Andre land har både sikrere biler og bedre veier enn oss. Men ingen har bedre føreropplæring.

Det unike med den norske føreropplæringsmodellen, er at hovedfokus ikke lenger ligger på faktakunnskap og grunnleggende kjøreferdighet, men på å utvikle risikoforståelse, selvinnsikt og erfaring i å ta selvstendige beslutninger med lav risiko.

Føreropplæring er ikke en privatsak, men et samfunnsansvar. Det er en del av allmenndannelsen, det er en del av den kompetansen det blir forventet at man har, og det er ikke minst et samfunnsansvar å bidra til nullvisjonen.

For Trafikkforum er det viktig å bidra til at trafikkskolene blir anerkjent for vårt bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet. Det er viktig å ta del i arbeidet med utvikling av læreplaner, og å sørge for at intensjonene i læreplanverket blir fulgt opp. Vi skal være en samfunnsaktør som blir lyttet til, og vi skal være en konstruktiv samarbeidspartner i dialog med politiske myndigheter og fagmyndigheter. I tillegg til å bidra til gode rammevilkår for føreropplæringen, skal vi også bidra til faglig utvikling, veiledning og kompetanseheving.

Trafikkforum skal være den rause organisasjonen for engasjerte trafikklærere og ansvarlige trafikkskoler.